Wednesday, March 2, 2022

Uppsats om läskunnighet för vuxna

Uppsats om läskunnighet för vuxna



I denna artikel fokuserade jag på definitionen av läskunnighet och varför vi inte kan bedöma hur läskunnig någon är. Under s och s, uppsats om läskunnighet för vuxna, forskare dokumenterade krav på läskunnighet på den civila arbetsplatsen och fann att arbetare i de flesta yrken läser och skrev mer på arbetsplatsen än de flesta elever gjorde i skolmiljöer. Budiman, A. Program för läskunnighet på arbetsplatsen har utvecklats för att hantera den växande befolkningen av arbetare för vilka engelska är ett andraspråk och för att uppsats om läskunnighet för vuxna utbildning för arbetare med låg läs- och skrivfärdighet. Min definition av läskunnighet har format hur jag har skrivit den här uppsatsen. Referenser IvyPanda.





Uppsats om läskunnighet och läskunnighet



Dessa funktionella färdigheter inkluderar vardagliga läskunnighet, som att läsa ett bussschema, skriva en check och fylla i en arbetsansökan. Denna kognitiva syn på läskunnighet innefattar alltså ekonomisk kompetens. En social syn på vuxnas läskunnighet betonar de färdigheter att läsa, skriva, tala, lyssna och kritiskt tänka som behövs för deltagande i ett demokratiskt samhälle. Denna syn betonar social makt, handling och förändring. Forskare, utbildare, samhällsaktivister och vuxna med begränsad läskunnighet argumenterar för denna definition av läskunnighet.


I detta synsätt är läskunnighet inte bara en autonom uppsättning av generaliserade färdigheter och metoder som är förutbestämda av andra; snarare är läskunnighet inbäddad i kulturen och är socialt och politiskt konstruerad. National Assessment of Adult Literacy NAAL är en nationellt representativ undersökning som mäter engelska läskunnighet hos U. vuxna 16 år eller äldre som bor i hushåll eller fängelser. NAAL definierar läskunnighet som både uppgiftsbaserade vardagliga läskunnighetsuppgifter och färdighetsbaserade färdigheter som sträcker sig från att känna igen ord till färdigheter på högre nivå, som att dra slutsatser från en text.


Resulterande klassificeringar i prosaläskunnighet var antingen under grundläggande kan inte göra mer än de mest enkla och konkreta läskunnighetsaktiviteterna grundläggande kan utföra enkla och vardagliga läskunnighetsaktiviteter medelmåttig kan utföra måttligt utmanande läskunnighetsaktiviteter och skicklig kan utföra utmanande läskunnighetsaktiviteter. Resultat från visar att cirka 43 procent av vuxna fick poäng under grundläggande eller uppsats om läskunnighet för vuxna, och 57 procent av vuxna gjorde poäng på mellan- eller kompetensnivå. Ingen signifikant förändring i prosa- och dokumentläskunnighet inträffade mellan de två bedömningarna, men den kvantitativa läskunnigheten ökade. Grundläggande utbildning för vuxna ABE är vanligtvis antingen formella läs- och skrivkunnighetsprogram, som det som erbjuds på community colleges, eller frivilliga handledare som ger individualiserad undervisning.


Lärare i läskunnighet får utbildning genom federalt finansierade program, såsom Peace Corps eller AmeriCorps, eller från läskunnighetsgrupper som ProLiteracy Worldwide, den äldsta och största icke-statliga organisationen för läskunnighet i världen. ABE-program fokuserar på att lära vuxna att läsa och skriva, men de kan också erbjuda grundläggande matematikundervisning. ABE-program lockar ett brett spektrum av deltagare när det gäller åldrar, läsförmåga, färdigheter och livserfarenheter. Tvärtemot vad många tror är de flesta ABE-deltagare inte analfabeter utan snarare individer som har avslutat flera års skolgång men som ändå inte lyckats lära sig läsa.


Registrering i ABE är vanligtvis gratis och öppet, vilket gör att vuxna kan hoppa in och ut när omständigheterna tillåter, uppsats om läskunnighet för vuxna. Arbetsplatsläskunnighet hänvisar antingen till läskunnighetsstrategier, funktioner, uppgifter och material som behövs på arbetsplatsmiljöer, eller till läskunnighetsprogram som genomförs inom arbetsplatsmiljöer. Dessa program kan fokusera på specifika krav på läskunnighet på arbetsplatsen eller kan vara vilka som helst uppsats om läskunnighet för vuxna program som genomförs på arbetsplatsen, som att förbereda sig för att klara GED General Educational Uppsats om läskunnighet för vuxna prov, gymnasiets likvärdighetsprovet, uppsats om läskunnighet för vuxna. Arbetsplatsläskunnighet involverar ofta otaliga läskunnighetsfärdigheter, inklusive att lyssna, tala inklusive specialiserade vokabulärskriva anteckningar, läsa från en papper eller datorskärm, göra matematiska beräkningar och svara på uppgifter både muntligt och skriftligt.


Identifierades först i s, uppsats om läskunnighet för vuxna, frågor om läskunnighet på arbetsplatsen ledde till fackliga läskunnighetsprogram vid den tiden. Senare, i början av 1900-talet, hörde kongressen vittnesmål om läskunnighetsproblemen bland gruvarbetare. U. militären antog särskilda läskunnighetsprogram för soldater under första världskriget. Under s och s dokumenterade forskare krav på läskunnighet på den civila arbetsplatsen och fann att arbetare i de flesta yrken läser och skrev mer på arbetsplatsen än de flesta elever gjorde i skolmiljöer. Program för läskunnighet på arbetsplatsen utvecklades för att klara av den växande befolkningen av arbetare för vilka engelska är ett andraspråk och för att ge utbildning för arbetare med låga läskunnighet, uppsats om läskunnighet för vuxna.


Den federala regeringen finansierar program för läskunnighet på arbetsplatser som adresserar grundläggande språk- och läskunnighetsbehov, såväl som de mer komplexa läskunnighetskraven på arbetsplatsen, genom att ge elever möjligheter att öva på att läsa och skriva med hjälp av arbetsplatsexempel. Flera byråer och organisationer stödjer program för läskunnighet för vuxna och bidrar till en fortsatt reformagenda. Till exempel, U. Institutionen för utbildning, avdelningen för vuxenutbildning och läskunnighet, administrerar bidrag uppsats om läskunnighet för vuxna stöder forsknings- och utvecklingsinsatser, såsom finansiering av National Institute for Literacy, för att främja förbättringar av läskunnighetstjänster för vuxna.


Nationellt centrum för vuxnas lärande och läskunnighet bedriver och sprider forskning om vuxnas läskunnighet. Laubach Literacy and Literacy Volunteers of America stödjer volontärer uppsats om läskunnighet för vuxna samhällsbaserade läskunnighetsprogram. National Center for Family Literacy tillhandahåller finansiering, utbildning och tekniskt stöd till familjeläskunnighetsprogram. Frågan om vuxnas läskunnighet är i slutändan en fråga om tillgång. Det kulturellt mångfaldiga uppsats om läskunnighet för vuxna Socioekonomiskt missgynnade har minst möjligheter till läskunnighetsutveckling och praktik både i och utanför skolan.


De som har mest resurser e. Vidare den snabba uppsats om läskunnighet för vuxna informationsteknik breddar inte bara nuvarande definitioner av läskunnighet utan ökar också klyftan mellan de som har tillgång till det bredaste utbudet av läskunnighet och de som har liten eller ingen tillgång. Den här exemplet av uppsatsen om läskunnighet för vuxna publiceras endast i utbildnings- och informationssyfte. Om du behöver en anpassad uppsats eller forskningsuppsats om detta ämne, använd våra skrivtjänster. com erbjuder pålitliga anpassade uppsatsskrivande tjänster som kan hjälpa dig att få höga betyg och imponera på dina professorer med kvaliteten på varje uppsats eller forskningsartikel du lämnar in. Uppsatsexempel. Uppsatser om kontroversiella ämnen. BESTÄLL ANPASSAT PAPPER AV HÖG KVALITET Alltid i tid. GRATIS FÖRFRÅGNING.


BESTÄLL NU. Specialerbjudande! Kampanjkod: cd1a Relaterade inlägg, uppsats om läskunnighet för vuxna.





miljöuppsatsämnen



Grundläggande utbildning för vuxna ABE är vanligtvis antingen formella läs- och skrivkunnighetsprogram, som det som erbjuds på community colleges, eller frivilliga handledare som ger individualiserad undervisning. Lärare i läskunnighet får utbildning genom federalt finansierade program, såsom Peace Corps eller AmeriCorps, eller från läskunnighetsgrupper som ProLiteracy Worldwide, den äldsta och största icke-statliga organisationen för läskunnighet i världen. ABE-program fokuserar på att lära vuxna att läsa och skriva, men de kan också erbjuda grundläggande matematikundervisning. ABE-program lockar ett brett spektrum av deltagare när det gäller åldrar, läsförmåga, färdigheter och livserfarenheter.


Tvärtemot vad många tror är de flesta ABE-deltagare inte analfabeter utan snarare individer som har avslutat flera års skolgång men som ändå inte lyckats lära sig läsa. Registrering i ABE är vanligtvis gratis och öppet, vilket gör att vuxna kan hoppa in och ut när omständigheterna tillåter. Arbetsplatsläskunnighet hänvisar antingen till läskunnighetsstrategier, funktioner, uppgifter och material som behövs på arbetsplatsmiljöer, eller till läskunnighetsprogram som genomförs inom arbetsplatsmiljöer. Dessa program kan fokusera på specifika läskunnighetskrav på arbetsplatsen eller kan vara vilket läskunnighetsprogram som helst som genomförs på arbetsplatsen, som att förbereda sig för att klara GED General Educational Development-testet, gymnasiets likvärdighetsteste. Läskunnighet på arbetsplatsen involverar ofta otaliga läskunnighet, inklusive att lyssna, tala inklusive specialiserad vokabulär, skriva anteckningar, läsa från en papper eller datorskärm, göra matematiska beräkningar och svara på uppgifter både muntligt och skriftligt.


Först identifierades i s, problem med läskunnighet på arbetsplatsen ledde till fackliga läskunnighetsprogram vid den tiden. Senare, i början av 1900-talet, hörde kongressen vittnesmål om läskunnighetsproblemen bland gruvarbetare. U. militären antog särskilda läskunnighetsprogram för soldater under första världskriget. Under s och s dokumenterade forskare krav på läskunnighet på den civila arbetsplatsen och fann att arbetare i de flesta yrken läser och skrev mer på arbetsplatsen än de flesta elever gjorde i skolmiljöer. Program för läskunnighet på arbetsplatsen utvecklades för att klara av den växande befolkningen av arbetare för vilka engelska är ett andraspråk och för att ge utbildning för arbetare med låga läskunnighet. Den federala regeringen finansierar program för läskunnighet på arbetsplatser som adresserar grundläggande språk- och läskunnighetsbehov, såväl som de mer komplexa läskunnighetskraven på arbetsplatsen, genom att ge elever möjligheter att öva på att läsa och skriva med hjälp av arbetsplatsexempel.


Vanderbilt Students of Nonviolence, behöver ett anpassat Critical Writing-exempel skrivet från grunden av professionell specifikt för dig? certifierade skribenter online. Vikten av läskunnighet. Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse. Om du fortsätter kommer vi att anta att du godkänner vår policy för cookies. Läs mer. Vi kommer att skriva ett skräddarsytt kritiskt skrivande om vikten av läskunnighet specifikt för dig! Denna kritiska skrift om The Importance of Literacy skrevs och skickades in av din studiekamrat.


Du är fri att använda den för forskning och referensändamål för att skriva din egen uppsats; du måste dock citera det i enlighet med detta. Begäran om borttagning. Om du är upphovsrättsinnehavaren till denna tidning och inte längre vill ha ditt arbete publicerat på IvyPanda. En analys av dikten med titeln Ballad of Birmingham One Hundred Years of Solitude av Gabriel Garcia Marquez. FÅ SKRIVHJÄLP. Citera denna tidning. Välj en referensstil:. Kopiera till Urklipp Kopierat! APA-6 MLA-8 Chicago N-B Chicago A-D Harvard. Referens till IvyPanda. Arbete som citeras "Vikten av läskunnighet. Bibliografi IvyPanda. Referenser IvyPanda.


Vuxenutbildning som folkbildning för social omvandling bygger på en kritik av det tekniska funktionella förhållningssättet och syftar till att vidga och berika den snäva synen på det senare. Fokus för denna typ av folkbildning är de fattiga, förtryckta och röstbefriade. Vuxna studerar inte bara vad deras verklighet är utan också hur denna verklighet bör och kan förvandlas. Genom att göra det omfamnar de utbildning som ett verktyg för sin egen empowerment. Utbildning för social transformation involverar ett språk av kritik eller fördömande, och ett språk av möjlighet eller tillkännagivande. Freire hävdar att all utbildning är politisk och att deltagare i utbildningsprocessen bör vara taktiskt inom och strategiskt utanför systemet.


Enligt honom måste vuxna elever avmystifiera verkligheten som konstruerats för dem genom mainstreammedia av makthavarna. Förutom att lära sig grundläggande färdigheter bör de göras medvetna om hur offentligt samtycke tillverkas. Som medborgare som bidrar till omvandlingen av världen bör vuxna elever inte bara lära sig grundläggande färdigheter utan bör fokusera på att förstå världen så att de kan bestrida hegemoniska sociala metoder och system. Att omfamna vuxenutbildning för social omvandling bör enligt Freire leda till en förståelse för hur den dominerande kulturen fungerar och bör därmed ge en grund för att gå samman för att förändra de förtryckande förhållanden som dessa vuxna och deras familjer och samhällen lever under. Läroplaner bör utvecklas genom att involvera deltagare i dialog i samband med demokratiska relationer mellan vuxenutbildare och vuxna deltagare.


Deltagande vuxenutbildning bör innehålla teorier om human- och samhällsvetenskap utöver förbättringen av deras arbets- och livskunskaper. Således lär sig deltagarna både tekniker, och varför och vad för, från sin egen synvinkel och för sin egen fördel. Att förneka de mänskliga och sociala aspekterna av vuxenutbildning är skadligt för eleverna och deras tillväxt. Vuxenutbildning för social omvandling bör gå mot att bygga mot-hegemonisk makt genom kollektiva åtgärder och solidaritet. I korthet syftar det till att skapa kritisk kollektiv medvetenhet och handling mot en bättre värld ur de vuxna lärarnas synvinkel.


Att engagera sig i vuxenutbildning för social omvandling innebär två stora mål: att uppnå kritisk medvetenhet och att arbeta kollektivt för att förbättra livsvillkoren, med början med deltagarnas själva.

No comments:

Post a Comment